1397/6/20 سه‌شنبه

محرم در کلام امام خمینی(ره)

ماه محرم، ماه حماسه و شجاعت و فداکارى آغاز شد. ماهى که خون بر شمشیر پیروز شد.

شناخت محرم
- ماه محرم، ماه حماسه و شجاعت و فداکارى آغاز شد. ماهى که خون بر شمشیر پیروز شد. ماهى که قدرت حق، باطل را تا ابد محکوم و داغ باطله بر جبهه ستمکاران و حکومت ‏هاىشیطانى زد. ماهى که به نسل‏ها در طول تاریخ، راه پیروزى بر سر نیزه را آموخت. ماهى که شکست ابرقدرت‏ها را در مقابل کلمه حق به ثبت رساند. ماهى که امام مسلمین راه مبارزه با ستمکاران تاریخ را به ما آموخت. ماهى که باید مشت گره کرده آزادیخواهان و استقلال طلبان و حق گویان بر تانک‏ها و مسلسل‏ها و جنود ابلیس غلبه کند و کلمه حق باطل را محو نماید.
- محرم ماهى است که عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل قیام کرده و به اثبات رسانده است که در طول تاریخ، همیشه حق بر باطل پیروز شده است.
- محرم ماهى است که به وسیله مجاهدان و مظلومان اسلام زنده شده و از توطئه فاسد و رژیم بنى امیه، که اسلام را تا لب پرتگاه برده بودند، رهایى بخشید. اسلام از اول پیدایش، با خون شهیدان و مجاهدان آبیارى شد و به ثمر رسید.
- ماه محرم براى مذهب تشیع ماهى است که پیروزى در متن فداکارى و خون به دست آمده است.
- محرم چه ماه مصیبت زا و چه ماه سازنده و کوبنده ‏اى است. محرم ماه نهضت ‏بزرگ سید شهیدان و سرور اولیاى خداست که با قیام خود در مقابل طاغوت، تعلیم سازندگى و کوبندگى به بشر داد و راه فناى ظالم و شکستن ستمکار را به فدایى دادن و فدایى شدن دانست که خود سر لوحه تعلیمات اسلام است‏براى ملت ما تا آخر دهر.
- محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.
- باید محرم و صفر را زنده نگه داریم به ذکر مصائب اهل بیت که با ذکر مصائب اهل بیت زنده مانده است این مذهب تا حالا.

علل و عوامل قیام عاشورا
- در صدر اسلام، پس از رحلت پیامبر، پایه گذار عدالت و آزادى، مى ‏رفت که با کجروى‏هاى بنى امیه اسلام در حلقوم ستم کاران فرو رود و عدالت در زیر پاى تبهکاران نابود شود که سید الشهدا(ع)، نهضت عظیم عاشورا را بر پا نمود.
- مکتبى که مى ‏رفت ‏با کجروى ‏هاى تفاله جاهلیت و برنامه ‏هاى حساب شده احیاى ملى گرایى و عروبت ‏با شعار «لا خیر و لاوحى نزل‏» محو و نابود شود و از حکومت عدل اسلامى یک رژیم شاهنشاهى بسازد و اسلام و وحى را به انزوا کشاند که ناگهان شخصیت عظیمى که از عصاره وحى الهى تغذیه و در خاندان سید رسل، محمد مصطفى و سید اولیا على مرتضى تربیت و در دامان صدیقه طاهره بزرگ شده بود، قیام کرد و با فداکارى بى نظیر الهى خود واقعه بزرگى را به وجود آورد.
- سلطنت و ولایتعهدى، همان طرز حکومت‏ شوم و باطلى است که حضرت سید الشهدا براى جلوگیرى از برقرارى آن قیام کردند و شهید شدند. براى اینکه زیر بار ولایتعهدى یزید نرود و سلطنت او را به رسمیت نشناسد قیام فرمود و همه مسلمانان را به قیام دعوت کرد.
- سیدالشهدا چون دید اینها دارند مکتب اسلام را آلوده مى ‏کنند با اسم خلافت اسلام، خلافکارى مى ‏کنند و ظلم مى‏کنند و این منعکس مى ‏شود در دنیا که خلیفه رسول الله است، دارد این کارها را مى‏ کند، حضرت سید الشهدا تکلیف براى خودشان دانستند که بروند و کشته هم بشوند و محو کنند آثار معاویه و پسرش را.
اهداف قیام عاشورا
- سیدالشهدا، از همان روز اول که قیام کردند براى این امر، انگیزه ‏شان اقامه عدل بود .
- فرمودند مى ‏بینى که معروف عمل نمى ‏شود و منکر عمل مى ‏شود. انگیزه این است که معروف را اقامه و منکر را از بین ببرد.
- انحرافات همه از منکرات است، جز خط مستقیم توحید هر چه هست منکرات است. اینها باید از بین برود و ما که تابع حضرت سیدالشهدا هستیم باید ببینیم که ایشان چه وضعى در زندگى داشت. قیامش، انگیزه ‏اش نهى از منکر بود که هر منکرى باید از بین برود.
- سیدالشهدا دیدند که مکتب دارد از بین مى ‏رود .
- قضیه قیام سیدالشهدا و قیام امیرالمؤمنین در مقابل معاویه، قیام انبیا در مقابل قدرتمندان و کفار، مساله این نیست که بخواهند یک مملکت را بگیرند، همه عالم پیش آنها هیچ است. مکتب آنها این نیست که کشور گشایى بکنند.
- اینکه سید الشهدا را کشاند به آنجا، مکتب بود که کشاند به آنجا، عقیده بود که کشاند به آنجا و همه چیزش را داد در مقابل عقیده، در مقابل ایمان، و کشته شد و شکست داد، طرف را شکست داد.
- آن حضرت در فکر آینده اسلام و مسلمین بود. به خاطر اینکه اسلام در آینده و در نتیجه جهاد مقدس و فداکارى او در میان انسان‏ها نشر پیدا کند و نظام سیاسى اجتماعى آن در جامعه ما برقرار شود، مخالفت نمود، مبارزه کرد و فداکارى کرد.
- براى سیدالشهدا تکلیف بود آنجا که باید قیام بکند و خونش را بدهد تا اینکه این ملت را اصلاح کند، تا اینکه این علم یزید را بخواباند و همین طور هم کرد و تمام شد. خونش را داد و خون پسرهایش را داد و اولادش را داد و همه چیز خودش را داد براى اسلام.

انتخاب آگاهانه شهداى کربلا
- هر چه روز عاشورا سید الشهدا(س) به شهادت نزدیک‏تر مى ‏شد، افروخته ‏تر مى ‏شد و جوانان او مسابقه مى ‏دادند براى اینکه شهید بشوند. همه هم مى ‏دانستند که چند ساعت دیگر شهید می شوند. مسابقه مى ‏دادند آنها، براى اینکه مى ‏فهمیدند کجا مى ‏روند، مى ‏فهمیدند براى چه آمدند، آگاه بودند که ما آمدیم اداى وظیفه خدایى را بکنیم، آمدیم اسلام را حفظ بکنیم.
- رضاى خدا را در نظر داشته باشید و خودتان را بنده خدا بدانید که هر طور پیش بیاورد آن‏طور راضى هستید، همان طور که بندگان خالص خدا، اولیاى معظم خدا این طور بودند. هر چه براى سید الشهدا نزدیک مى ‏شد ظهر عاشورا و جوان‏هایش یک یک از بین مى‏رفتند، صورتش افروخته‏تر مى‏شد، براى اینکه مى‏دید رو به مقصد مى‏رود.

نتایج و آثار قیام ابا عبدالله
- اگر عاشورا و فداکارى خاندان پیامبر نبود، بعثت و زحمات جانفرساى نبى اکرم را طاغوتیان آن زمان به نابودى کشانده بودند ولی اراده خداوند متعال برآن بوده و هست که اسلام رهایى بخش و قرآن
- هدایت افروز را جاوید نگه دارد و با خون شهیدانى چون فرزندان وحى احیا و پشتیبانى فرماید و از آسیب دهر نگه دارد و حسین بن على آن عصاره نبوت و یادگار ولایت را برانگیزد، تا جان خود و عزیزانش را فداى عقیدت خویش و امت معظم پیامبر اکرم نماید تا در امتداد تاریخ، خون پاک او بجوشد و دین خدا را آبیارى فرماید و از وحى و از ره آوردهاى آن پاسدارى نماید.
- شخصیت عظیمى که از عصاره وحى الهى تغذیه و در خاندان سید رسل محمد مصطفى و سید اولیا على مرتضى و در دامن صدیقه طاهره بزرگ شده بود، قیام کرد و با فداکارى بى نظیر و نهضت الهى خود، واقعه بزرگى را به وجود آورد که کاخ ستمکاران را فرو ریخت و مکتب اسلام را نجات بخشید.
- اگر فداکارى پاسداران عظیم الشان اسلام و شهادت جوانمردانه پاسداران و اصحاب فداکار او نبود، اسلام در خفقان رژیم بنى امیه و رژیم خالصانه آن وارونه معرفى مى ‏شد و زحمات نبى اکرم و اصحاب فداکارش به هدر مى ‏رفت.
- اگر سیدالشهدا نبود، آنها این رژیم طاغوتى را تقویت مى ‏کردند و به جاهلیت ‏برمى ‏گرداندند، اگر حالا من و تو هم مسلم بودیم مسلم طاغوتى بودیم، نه مسلم امام حسینى، امام حسین نجات داد اسلام را.
-کسى که براى خدا کار مى ‏کند شکست در آن نیست؛ ولو کشته بشود شکست ندارد. حضرت سیدالشهدا هم کشته شد لکن شکست ‏نخورد؟ الان بیرق او بلند است و یزیدى در کار نیست.

قیام عاشورا، اسوه آزادگان
- در حالى که شهادت حضرت سیدالشهدا از همه خسارت‏ها بالاتر بود ولى چون او مى ‏دانست که چه مى ‏کند و کجا مى ‏رود و هدفش چیست، فداکارى کرد و شهید شد. ما هم باید روى آن فداکارى ‏ها حساب کنیم که سیدالشهدا چه کرد و چه بساط ظلمى را به هم زد و ما هم چه کرده ‏ایم.
- امام حسین (ع) با خون خود اسلام را زنده کرده، شما به تبعیت از او انقلاب و اسلام را ضمانت نمایید.
فلسفه عزادارى و روضه خوانى
- اینکه در روایات آمده کسى که گریه کند یا بگریاند یا خودش را به صورت گریه دار در بیاورد، جزایش بهشت است‏، براى این است که با این کارش نهضت را حفظ مى‏کند.
- الان القاء کرده‏ اند به جوان‏ هاى ما که تا کى گریه و تا کى روضه و …، اینها نمى ‏فهمند روضه چیست و این اساس تا کنون چطور نگه داشته شده است. این را نمى ‏دانند و نمى‏توان هم به آنها فهماند. اینها نمى ‏فهمند که این روضه و این گریه آدم ساز است. این مجالس روضه انسان درست مى ‏کند. این مجالس عزادارى سید الشهدا و آن تبلیغات بر ضد ظلم، تبلیغ بر ضد طاغوت است. بیان ظلمى که به مظلوم شده تا آخر باید باشد.

اهمیت و نقش عزادارى در احیاى اسلام
- همه باید بدانیم که آنچه موجب وحدت بین مسلمین است، این مراسم سیاسى عزادارى ائمه اطهار و به ویژه مظلومان و سرور شهیدان حضرت
- ابى عبدالله الحسین(ع) است که حافظ ملیت مسلمین به ویژه شیعیان ائمه اثنى عشر مى ‏باشد.
- این خون سید الشهدا است که خون‏هاى همه ملت‏هاى اسلام را به جوش مى ‏آورد و این
دسته جات عزیز عاشوراست که مردم را به هیجان مى ‏آورد و براى اسلام و براى حفظ مقاصد اسلامى مهیا مى‏کند، در این امر سستى نباید کرد.
- عاشورا را زنده نگهدارید که در صورت نگه داشتن عاشورا کشور شما آسیب نخواهد خورد.

منبع: صحیفه نور
 
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به سازمان قضائی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران می باشد

Guest (portalguest)


اجرا با : پورتال سازمانی سیگما