1397/5/15 دوشنبه

فرمانده دریابانی مازندران:

اقتدار و شأن قاضی باید حفظ شود

سرهنگ سید تقی حسینی، فرمانده دریابانی انتظامی مازندران در مصاحبه‌ای به بیان دیدگاه‌های خود درباره سازمان قضایی نیروهای مسلح و مسائل حقوقی و قضایی پرداخت. توجه شما را به این مصاحبه جلب می‌نماییم.

با تشکر از شما، به عقیده جناب‌عالی، اصلاً ‌علت تشکیل دادسراها و دادگاه‌های نظامی چیست؟
سازمان قضایی نیروهای مسلح به‌عنوان یک مجموعه که به جرایم خاص انتظامی و نظامی رسیدگی می‌کند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در خیل عظیم نیروهای مسلح، امکان اشتباه در سلسله‌مراتب و مادون و مافوق وجود دارد که لازمه مدیریت آنها وجود دادسرا و دادگاه‌های نظامی است تا نیروهای مسلح در قواره خود به ملت و جامعه خدمت کنند.
قانون هم که فراتر از نگاه‌ها است به‌صراحت قبل از انقلاب و بعد از انقلاب به‌ضرورت وجود سازمان قضایی نیروهای مسلح اشاره دارد.

یکی از سیاست‌های سازمان قضایی، محول کردن مدیریت پیشگیری از وقوع جرم به خود نیروهای مسلح و ایفای نقش نظارتی است، نظر شما در این خصوص چیست؟
فرماندهان و مدیران، نمایندگان سازمان قضایی نیروهای مسلح هستند و ارگان‌هایی از قبیل حفاظت، بازرسی و عقیدتی نیز نماینده فرماندهان هستند و چون در مجموعه یگان مدیریت می‌کنند بسترها و آسیب‌ها را خوب می‌شناسند و بر علل و انگیزه‌ها نیز واقف هستند.
بنابراین اگر پیشگیری و مدیریت آسیب‌ها به یگان‌ها محول شود به‌واسطه دو عامل خودباوری و آسیب‌شناسی می‌توانند سازمان قضایی نیروهای مسلح را در رسیدن به اهداف، همراهی بکنند. یگان‌ها بهترین ابزار جهت موفقیت سازمان قضایی در پیشگیری هستند.

برای ارتقاء سطح برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم چه پیشنهادی دارید؟
سازمان قضایی نیروهای مسلح می‌تواند از هم‌فکری فرماندهان و مدیران استفاده نموده و از طرفی با برگزاری کلاس‌های آگاه‌سازی توسط قضات و مشخص نمودن آسیب‌ها، با همکاری یگان‌ها در کاهش جرایم و آمار پرونده‌ها گام مؤثری بردارد.
زمینه وقوع جرم و نوع جرایم در استان‌ها متفاوت است لذا باید با مدیریت منعطف با آنها برخورد شود. مثلاً جرم تبانی با قاچاقچیان در برخی استان‌های مرزی و جنوب کشور شایع است. جهت کاهش وقوع جرم، بستری فراهم شود تا با تشکیل کارگروه‌هایی و اقدامات تحقیقاتی و اطلاعاتی با همکاری سایر دستگاه‌های متولی، زمینه‌های وقوع جرم را بشناسیم. البته نباید تنها به برگزاری همایش و هم‌اندیشی اکتفا کرد بلکه می‌بایست با استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و استانی اقدامات عملی صورت داد.
مثلاً در جرایم مرتبط با قاچاق کالا لازم است قانونی تصویب شود تا قبال بخشی از درآمد حاصله، تعدادی از منازل سازمانی گمرک به نیروی انتظامی تعلق گیرد. با این کار انگیزه دو صدچندانی در کارکنان نیروی انتظامی ایجاد می‌شود. چراکه وقتی یک مأمور انتظامی به استان‌های مرزی منتقل می‌شود سازمان انتظامی با کمبود منازل سازمانی روبرو است و این امر زمینه‌ساز وقوع جرم می‌شود.

برای افزایش سطح بازدارندگی آرای دادگاه‌های نظامی چه پیشنهادهایی دارید؟
سیاست‌های کیفری باید به بازدارندگی منتهی شده و اگر یک نفر مجازات می‌شود با سیاست‌گذاری، به نحو شایسته به اطلاع دیگران رسیده شود تا موجبات بازدارندگی را فراهم سازد.
متأسفانه سیاست ناجا بیشتر پرونده‌سازی است. به نظر من هرچه بیشتر کارکنان به دادگاه بروند، عظمت و قبح قاضی و دادرسی بیشتر شکسته و لوس می‌شود. بگذارید ابهت دستگاه قضایی نزد جوانان حفظ شود و از آن ترس داشته باشند.

وضعیت آشنایی نیروهای تحت امر شما با مسائل حقوقی و قضایی موردنیاز چه مقدار است؟
همه همکاران، زمان استخدام در دوره‌های آموزشی یا دانشجویی شرکت می‌کنند. در این یگان زیر نظر اساتید مجرب و از جمله قضات و کارشناسان قضایی سازمان قضایی نیروهای مسلح برای کارکنان پایور و وظیفه کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود و معاون حقوقی دریابانی نیز در جلسات حضور همیشگی دارد.

آیا ضرورتی بر افزایش تعامل سازمان قضایی با نیروهای مسلح می‌بینید؟
بله چون هرچه تعامل بین نیروهای مسلح و سازمان قضایی بیشتر باشد جرایم و مجازات پائین خواهد آمد و طبیعتاً ‌هزینه ناجا و کشور نیز تقلیل می‌یابد که نهایتاً ‌به نفع سازمان و کل مملکت هم خواهد بود.

چه انتظاری از سازمان قضایی دارید؟
فرماندهان ذخایر انقلاب هستند و باید توسط کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح مورد تکریم ویژه قرار گیرند. همان‌طوری که حفظ شئون یک مقام قضایی در زمان حضورش در یگان، اولین وظیفه فرماندهان است، به‌خصوص از قضات جوان سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز انتظار می‌رود که احترام و اقتدار فرماندهان را حفظ نمایند. در هنگام ورود به سازمان قضایی به سِمَت افراد توجهی نمی‌گردد و تفتیش در جلوی دیگر ارباب‌رجوع‌ها صورت می‌پذیرد.
در سابق به‌خاطر پرونده‌ای با موضوع درگیری مسلحانه که در آن نزاع، چند تن از همکارانم به شهادت رسیده بودند، به دادسرای نظامی احضار شدم ولی متأسفانه آن برخوردی که در شأن یک مدیرکل باشد، با این حقیر نشد.
قضات با سابقه، درایت بسیار بالایی دارند و انسان در برخورد با آنها احساس شعف می‌کند.

نظر شما درباره فعالیت اقتصادی در نیروهای مسلح چیست؟
نیروهای مسلح جزئی از جامعه هستند. در همین شهر بابلسر کارکنان محترم دریابانی با حقوق دو میلیون و پانصد هزارتومانی واقعاً زندگی سختی را می‌گذرانند و این مبلغ حتی کفاف اجاره منزل را نیز نمی‌دهد.
معتقدم شخص فرمانده نباید کار اقتصادی انجام دهد. برای درآمدزایی، سازمان‌هایی که با دریابانی در ارتباط هستند، از جمله شهرداری‌ها می‌توانند بخشی از کار خود را در حوزه دریابانی به این یگان محول کنند که باعث کاهش تمرکز امور نیز خواهد شد ولی این کار هم از طرفی تبعاتی دارد چون اگر به‌صورت شراکتی و هیئت‌مدیره‌ای باشد آسیب‌هایی خواهد داشت.
می‌توان گفت در کل غیرمفید بوده و خود سازمان باید حقوق کارکنان را افزایش دهد.
مشاهده‌شده که برخی از فرماندهان از برخورد سازمان با مأموران خود گلایه‌مند هستند. از طرفی سازمان نیز باید برای احقاق حقوق مردم تلاش کند. به نظر شما چگونه می‌توان این مسئله را حل کرد؟
سازمان قضایی در استان‌های گیلان، مازندران و سیستان و بلوچستان هیچ تفاوتی ندارد. اعتراض به رأی دادگاه عقلایی نیست و قانون، مجازات را تعیین می‌کند، اما حداقل و حداکثر مجازات پیش‌بینی‌شده در قانون نیز دست قاضی را باز گذاشته تا با اعمال ماده 22 حداقل مجازات را تعیین نماید. در همه اوصاف باید به حقوق عمومی فرمانده که اکثراً تحت شعاع هست، توجه شود.

شما اگر یک مدیر سازمان قضایی نیروهای مسلح بودید در برنامه‌های آتی حوزه نیروهای مسلح چه مسائلی را در اولویت قرار می‌دادید؟
سؤال سختی است؛ به سازمانم افتخار می‌کنم لیکن در پاسخ به سؤال باید بگویم:
1- در به‌کارگیری قضات نهایت دقت را می‌نمایم. نمی‌خواهم بگویم که‌ سازمان قضایی مشکل دارد ولی همیشه صداقت قضات را اولین و مهمترین عامل، جهت تصدی امر قضا می‌دانم.
2- در گزینش قضات کمیت را فدای کیفیت نمی‌کنم.
3- همانند حقوق فرانسه در به‌کارگیری قضات، تجربه خدمتی را لحاظ نموده و قاضی را پس از گذراندن یک دوره زمانی مشخص به‌عنوان دادیار و بازپرس، به منصب قاضی دادگاه منصوب می‌نمایم. قاضی باید در دادسرا و به‌عنوان قاضی تحقیق، چند سالی خدمت نموده و پس از پختگی کامل، به دادگاه انتقال یابد.

در حوزه مقابله با آسیب‌شناسی از فضای مجازی، نقش سازمان قضایی نیروهای مسلح چیست؟
در سال‌های گذشته که در بازرسی کل ناجا مشغول خدمت بودم، آمار خودکشی متأسفانه بالا رفته بود. در آن زمان به‌عنوان مشاور رئیس بازرسی کل ناجا مأموریت یافتم تا دراین‌باره تحقیق نمایم. پس از بررسی، متوجه شدیم که تلفن همراه یکی از علت‌های خودکشی است؛ تا جایی‌که برخی از کارکنان در هنگام مأموریت دست به خودکشی زده‌اند. در بازدید از برخی یگان‌ها نیز مشاهده شد که کارکنان تا نیمه‌های شب در آسایشگاه‌ها با تلفن همراه خود مشغول هستند و با توجه به نداشتن خواب کافی، مأموریت‌های خود را به‌خوبی نمی‌توانند انجام دهند.
باید این مسئله مهم مدیریت شود و اگر ادامه یابد هزینه‌های هنگفتی برای ناجا و مملکت خواهد داشت. هم‌چنین بین خانواده‌ها نیز تلفن همراه نفوذ کرده و باید با اعزام کارشناس به یگان و برگزاری همایش‌ها، کارکنان و خانواده‌ها را از مزایا و معایب آن مطلع گردانیم و از سوءاستفاده‌های احتمالی دشمن، ممانعت به‌عمل آوریم و با آگاه‌سازی مناسب حس‌گر خطر را برای همکاران و خانواده‌ها روشن کرده و چاره‌اندیشی نمود.

علت هجمه‌ها به قوه قضائیه چیست؟
اکثر این هجمه‌ها از طریق فضای مجازی است. فضای مجازی را دشمن هدایت می‌کند و هدف دشمن هم حمله به نقطه‌های موفق و مثبت نظام است. با توجه به برخورد با دانه‌درشت‌ها، اقبال عمومی به سمت قوه قضائیه بیشتر شده است. شاید دغدغه‌ای در بین مردم باشد که برخی دانه‌درشت‌ها، محاکمه نمی‌شوند و یا اگر در زندان هستند، زندان‌هایشان هتل است. قاضی مصداق حاکمیت و نماینده کل نظام است.
زیاد به هجمه‌ها توجه نشود چراکه قوه قضائیه زیر نظر رهبری است و کارش را درست انجام می‌دهد و اگر کم‌کاری در جایی دیده شود نباید به‌کل تعمیم دهیم. دستگاه قضایی درمجموع عملکرد خوبی داشته و هر انتقادی باید در قالب قانون و در جلسات خصوصی عنوان‌شده و جایش در فضای مجازی نیست. با دامن زدن به مشکلات، به گرفتاری‌های مملکت اضافه نکنیم چراکه موجب سوءاستفاده دشمن می‌شود.

برای استقلال قاضی و دستگاه قضایی چه باید کرد؟
قاضی نماد حاکمیت است و حکم خود را از رئیس قوه قضائیه می‌گیرد و حتماً از شایستگی‌هایی برخوردار است که به این مقام رسیده است. استقلال قاضی نیز به‌صراحت در شرع و قانون عنوان‌شده است. قدر نظام خود را بدانیم و نکند با حرکتی اشتباه موجبات سخت شدن مدیریت کشور را فراهم آوریم. همه دستگاه‌ها چه دستگاه قضایی و چه دستگاه‌های امنیتی و نظامی باید برای صیانت از نظام تلاش مضاعف داشته باشند.

در پایان هرگونه مطلب خاصی دارید بیان کنید؟
من کوچکتر از آنم که مطلبی را که جنبه ارشادی دارد، عنوان نمایم ولی قریب به 40 سال از عمر نظام و انقلاب می‌گذرد و دشمن به‌شدت تلاش می‌کند تا تغییرات اساسی ایجاد نماید. فقط چهره‌ها فرق دارد تا دیروز اوباما و امروز هم ترامپ. آنها به ایران به‌عنوان یک فرصت تجاری نگاه می‌کنند.
واجب است در انتها عرض نمایم که کلیه صحبت‌هایم از روی دلسوزی و اینکه قریب به 30 سال در منصب فرماندهی و بازرسی یگان‌ها مشغول به‌خدمت بوده‌ام، بیان شده و فقط جهت مشاوره و راهنمایی است و شخص، اداره‌ای و یا شخصیتی مدنظر بنده نیست و ان‌شاءا... که مفید فایده قرار بگیرد.
 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو اخبار

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به سازمان قضائی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران می باشد

Guest (portalguest)


اجرا با : پورتال سازمانی سیگما