1397/6/21 چهارشنبه

رئیس عقیدتی سیاسی لشگر 30 گرگان:

مجازات باید اثر تربیتی روی مجرم داشته باشد

اشاره: حجت‌الاسلام محمدحسن عبدی در حال حاضر به‌عنوان ارشد و هماهنگ‌کننده روحانیون عقیدتی سیاسی‌های ارتش در استان‌های گلستان و سمنان و رئیس عقیدتی سیاسی قرارگاه عملیاتی لشگر 30 و تیپ 230 شهید متاجی گرگان در حال انجام‌وظیفه است.

برای اطلاع از نقطه و نظرات روسای عقیدتی درباره سازمان قضایی نیروهای مسلح و مأموریت‌ها و وظایف آن، مصاحبه‌ای با ایشان ترتیب داده‌ایم که توجه شما را به آن جلب می‌نماییم.

** ضمن تشکر از جناب‌عالی، به عقیده شما علت تشکیل دادسراها و دادگاه‌های نظامی چیست؟
علت اصلی تشکیل دادسراهای نظامی، رسیدگی به جرایم نظامی و انتظامی نیروهای مسلح است و این اجازه را قانون به سازمان قضایی داده و بر این اساس اشراف کامل بر نیروهای مسلح دارد. در حال حاضر آگاه‌سازی کارکنان نظامی و پیشگیری از وقوع جرم، به‌صورت مستمر در دستور کار این نهاد قرار دارد که به نظرم اقدام بسیار خوبی است و جا دارد توسعه یابد.
در این سازمان شأن و شخصیت نیروهای نظامی در حین برخورد قضایی رعایت می‌شود.

** یکی از سیاست‌های سازمان قضایی، محول کردن مدیریت پیشگیری از وقوع جرم به خود نیروهای مسلح و ایفای نقش نظارتی است. نظر شما دراین‌باره چیست؟
با توجه به تخصصی بودن بحث آموزش و در راستای آن پیشگیری، محول کردن صددرصد کار به نیروهای مسلح صحیح نیست و به سرنوشت ارائه بیلان‌های صوری گرفتار خواهد شد. تدوین یک آئین‌نامه جدید و واگذاری کار بیشتر به نیروهای مسلح می‌تواند مؤثر باشد اما در هر صورت لازم است سازمان قضایی نقش پررنگ و مؤثر خود را در این زمینه ایفا کند.

** چه پیشنهادی برای ارتقاء سطح برنامه‌های پیشگیرانه دارید؟
ایجاد انگیزه در کارکنان وظیفه و اعمال سیاست‌های تشویقی در طول خدمت برای آنان می‌تواند راه گشا باشد. در حال حاضر یگان‌هایی که آمار جرایم و تخلفات آنان کم است از سوی سازمان قضایی مورد تشویق قرار می‌گیرند اما قطعاً مهمتر از تشویق فرماندهان، تشویق سربازانی است بدون هیچ حاشیه‌ای برای یگان خود مثمرثمر هستند.
طراحی و توزیع بروشورهای آگاه‌سازی نیز جهت مطالعه سربازان و پیشگیری از وقوع جرم مفید به نظر می‌رسد.

** برای افزایش سطح بازدارندگی آرای دادگاه‌های نظامی برای جلوگیری از ارتکاب جرم چه پیشنهادی دارید؟
ابتدا، جرایمی که در نیروهای مسلح فراوانی بیشتری دارند مورد ارزیابی قرارگرفته و به‌تناسب آن از مرحله آگاه‌سازی تا پیشگیری و مجازات، برنامه‌ریزی متناسب صورت گیرد. به‌عنوان‌مثال جرایمی مانند فرار از خدمت و ضرب و شتم که به نظر می‌رسد آمار بالایی دارند، باید ریشه‌یابی شوند. توجه به علل این جرایم، ما را در تصمیم‌گیری مؤثر و سازنده‌تر کمک می‌کند.
بدیهی است مجازات باید اثر تربیتی روی مجرم داشته باشد. در غیر این صورت مجرم یا متخلف احساس تبعیض یا فشار غیرمنطقی کرده و نه‌تنها اثر بازدارندگی ندارد بلکه نتیجه معکوس خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال، سربازی که پدر و مادر از کارافتاده دارد و متأهل و دارای فرزند و تنها نیروی کار خانواده است مشکلات عدیده‌ای دارد که لازم است برای کمک به این فرد، فکری کرد. فقر و گرفتاری و استیصال موجب فرار و غیبت این دسته از سربازان می‌شود لذا غیبت یا فرار او نباید جرم تلقی شود، بلکه سازوکاری پیش‌بینی شود تا با افزایش حقوق بیشتر یا روش‌های دیگر مانند کاهش خدمت و ایجاد اشتغال موقت، به وی کمک کرد.
متأسفانه فقر و فساد و تبعیض و سایر محرومیت‌ها و زد و بندهایی که در جامعه دیده می‌شود ذهن افراد را مغشوش کرده و این پیام را می‌دهد که در جامعه ما روابط نقش مهمی در تعاملات اجتماعی مردم دارد. به تعبیر برخی مسئولان که فساد را سازماندهی‌شده می‌دانند، یاس و بی‌اعتمادی به سیستم و وجود تبعیض، ذهن و روان جوانان را آزار می‌دهد.
ما باید در نگاه کلی در سطح کشور به این مسائل توجه کنیم تا سطح بازدارندگی آراء دادگاه‌های نظامی و غیرنظامی ارتقاء یابد.

** وضعیت آشنایی نیروهای عقیدتی- سیاسی با مسائل حقوقی و قضایی موردنیاز چه مقدار است؟
نیروهای زیرمجموعه ما نیز همچون سایر نیروها از کلاس‌های آگاه‌سازی بهره‌مند می‌شوند، اما به نظر می‌آید امروزه در سطح کلی جامعه فضا طوری است که یک نوع منفعت‌طلبی و عدم توجه به قانون، جامعه را فراگرفته و سرباز نیز خارج از این دایره نیست. عقیدتی تیپ 230 به‌عنوان یک ارگان فرهنگی تلاش می‌کند در کنار سازمان قضایی نیروهای مسلح با ارائه آموزش‌های عقیدتی مناسب، انجام مصاحبه اولیه با سربازان در بدو خدمت، برگزاری جلسات توجیهی و تشویق و تنبیه، کارکنان را از ورود به تخلف یا جرم بازدارد.

**آیا ضرورتی بر افزایش تعامل سازمان قضایی با نیروهای مسلح می‌بینید؟
قطعاً نیروهای مسلح به تعامل بیشتری با سازمان قضایی نیاز دارند. به نظر بنده حضور مسئولان سازمان قضایی در یگان‌های نظامی و انتظامی کم‌رنگ است. اطلاع‌رسانی‌ها و اقدامات تنبیهی و یا احیاناً تشویقی به آن سطح از نیاز که منجر به وضعیت مطلوب شود، نرسیده است.

** چه انتظاری از سازمان قضایی نیروهای مسلح دارید؟
انتظار ما این است جرایم و تخلفاتی که در سطح نیروهای مسلح رخ می‌دهد، تحلیل شود و به ریشه‌های وقوع این جرایم که در سؤالات قبلی اشاره شد، پرداخته شود. البته این علل با پژوهش‌هایی که در سازمان قضایی صورت گرفته و همچنین با تجربیاتی که نیروهای مسلح به دست آورده‌اند کاملاً مشخص‌شده اما بنده معتقدم هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.
در مجموع می‌توانم بگویم که این علل و ریشه‌ها برای همه نیروها در رده‌های مختلف باید مورد تحلیل قرار گیرد.

** نظر شما درباره فعالیت‌های اقتصادی نیروهای مسلح چیست؟
در حال حاضر وضعیت بودجه نیروهای مسلح امیدوارکننده نیست. تجربه ثابت کرده اعتبارات واگذارشده، فاصله بسیاری تا برآورده شدن نیازهای واقعی یگان دارد و وجود یک سازوکار امن برای تقویت مالی نیروهای مسلح همچون ورود در امور اقتصادی و ایجاد یک درآمد درون‌سازمانی ضروری به نظر می‌رسد. البته اگر دولت اعتبار لازم را در اختیار نیروهای مسلح قرار دهد چه‌بسا بهتر است که نیروهای مسلح به کار تخصصی خود بپردازند اما موضوع این است که در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد و در حال حاضر اندک اعتبارات تعیین‌شده نیز به‌موقع به یگان‌ها واگذار نمی‌شود که مشکلات زیادی را به‌وجود می‌آورد. ورود نیروها در کار اقتصادی، ممکن است آسیب‌زا هم باشد اما با برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از تجارب کارکنان متخصص و متعهد و به‌کارگیری تجهیزات موجود در سطح نیروهای مسلح می‌توان با کمترین آسیب به فعالیت‌های اقتصادی پرداخت.

** برخی فرماندهان از برخورد سازمان با مأموران خود گلایه‌مند هستند. از طرفی سازمان نیز باید برای احقاق حقوق مردم تلاش کند. به نظر شما چگونه می‌توان این مسئله را حل کرد؟
می‌خواهم به این سؤال، کلی‌تر پاسخ بدهم. متأسفانه برخورد قضایی در سطح کشور عدالت محور به نظر نمی‌رسد. به هر دلیل با مجرمان و مفسدان دانه‌درشت برخورد نشده و یا برخورد محکمی صورت نمی‌پذیرد ولی در مقابل، با مجرمان عادی با اشد مجازات برخورد می‌شود. این موضوع یک نارضایتی و بی‌اعتمادی در سطح کشور را ایجاد کرده است. به‌عنوان‌مثال 25 میلیارد دلار قاچاق کالا از مبادی مربوط و گمرکات، فساد سیستمی و تخلف بستگان برخی مسئولان کشور، این پیام را به جامعه می‌دهد که عده کثیری از صاحب‌منصبان در جهت منافع خود حرکت می‌کنند و محاکم و نیروهای نظارتی دیگر توان لازم و یا اراده لازم را برای اصلاح وضعیت موجود ندارند.
این شفاف صحبت کردن بنده از سر دلسوزی است چراکه همه ما نگران آینده انقلاب و کشور هستیم. در خصوص سازمان قضایی باید بگویم نه دادسرا و دادگاه‌ها از قانون کوتاه بیایند و نه فرماندهان به خود اجازه دهند که از برخورد عدالت‌محورانه دلخور شوند و بهترین راه‌حل برای برون‌رفت از مشکلات فعلی جراحی عمیق وضعیت فعلی کشور و برخورد با همه مجرمان در سطوح مختلف است.

** شما اگر مدیر سازمان قضایی نیروهای مسلح بودید، در برنامه‌های آتی خود در حوزه نیروهای مسلح چه مسائلی را در اولویت قرار می‌دادید؟
بنده به‌عنوان یک مسئول در یکی از یگان‌های نظامی استان انتظار دارم سازمان قضایی ارتباط خود با یگان‌ها را گسترده‌تر کند. به‌عنوان‌مثال تقویت ارتباط سیستمی با ارگان‌های نظارتی همچون عقیدتی‌ها و حفاظت اطلاعات می‌تواند در دستور کار سازمان قضایی قرار گیرد. مثلاً در سال‌های اخیر هیچ‌گاه نماینده یا رابطی از سازمان قضایی، خصوصی به بنده مراجعه نکرده و هم‌کلام نشده که مسائل و موضوعات را از نگاه یک ارگان فرهنگی بررسی کند. همچنین استفاده از روش‌های نوین اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در خصوص کارکنان پایور، وظیفه و خانواده‌ها می‌تواند مؤثر باشد. حضور مشاور سازمان قضایی در کوی‌های سازمانی و سخنرانی و احیاناً ارائه مشاوره به همسران، یکی دیگر از این نکات است. بنده بارها شاهد بوده‌ام با یک سخنرانی برای همسران کارکنان، برخی از آنها مراجعه کرده و تخلف یا حتی جرم همسر خود را اطلاع داده‌اند.
اختصاص دو واحد درسی آشنایی با قوانین قضایی در دانشگاه افسری و آشنا نمودن دانشجویان با جزئیات قوانین، یکی دیگر از این موارد است.
استفاده از ابزار تشویق برای فرماندهان و مسئولانی که همکاری مناسبی با سازمان قضایی داشته‌اند و اقدامات آنها در جهت کاهش سطح تخلفات و جرایم مؤثر بوده، ضروری است. البته مناسب است در تشخیص این افراد، نظر ارگان‌های ذی‌ربط را هم اخذ کنند تا احیاناً کسی با ارائه آمار غلط، کار خود را بیش از آنچه هست وانمود نکند.

** در حوزه مقابله با آسیب‌های ناشی از فضای مجازی، نقش سازمان قضایی نیروهای مسلح چیست؟
در زمینه آگاه‌سازی از آسیب‌های فضای مجازی باید بیش از این کار شود. فضای مجازی همچون یک شمشیر دو لبه است که قانون فعلاً این شمشیر را به دست دشمن داده و ما از ورود به فضای مجازی منع شده‌ایم. حدس می‌زنم سازمان قضایی هم به همین صورت باشد. به همان میزان که دشمن از فضای مجازی بهره می‌برد، باید ارگان‌های فرهنگی و آموزشی و یا سازمان‌هایی مانند سازمان قضایی به‌خصوص در بحث پیشگیری به‌صورت حساب شده و جامع وارد این عرصه شده و از لطمات بیشتر جلوگیری کنند.

** به نظر شما علت هجمه‌ها به دستگاه قضایی چیست؟
هجمه‌ها علیه قوه قضائیه را می‌توان به چند طیف تقسیم کرد. اول کسانی که سیستم قضایی را مانع تخلفات خود می‌بینند که همیشه در همه‌جا هستند و قابل اعتناء و اعتماد نیستند چراکه علت رفتار آنها، برخورد قانونی دستگاه قضایی است.
دسته دوم کسانی هستند که احساس تبعیض در سیستم قضایی می‌کنند. این موضوع می‌تواند منشأ بی‌اعتمادی به این دستگاه انقلابی باشد. در پاسخ‌های قبلی عرض کردم تفاوت برخورد با مجرمان دانه‌درشت و مجرمان عادی باعث نارضایتی است که البته در برخی موارد نقص قانونی نیز وجود دارد که باید توسط کارشناسان امر برطرف شود. چرا مثلاً کارگران فلان معدن شلاق بخورند اما کسانی‌که حق این کارگر را خورده‌اند و سال می‌گذرد و حقوق ماهانه 800 هزار تومان یک معدنچی را نمی‌دهند، مورد بازخواست قرار نگیرند؟ چرا قشر ثروتمند می‌تواند در زمین‌های مناطق توریستی ویلاسازی کند- که در منطقه ما الی ماشاءا... دیده می‌شود- اما یک فرد ضعیف در محدوده شهر نمی‌تواند بدون مجوز، سرپناهی برای خود درست کند. آنچه مطرح شد تصور طیف وسیعی از مردم است که باید فکری به حال آن شود. دستگاه قضایی ما در راستای انقلاب حرکت می‌کند و همه شاهد این هستیم که به دنبال احقاق حق است اما خروجی آن دیده نمی‌شود که نیاز است خدمات این دستگاه برای مردم بیش‌ازپیش مشهود شود تا بتوان بهتر با هجمه‌های موجود مقابله کرد.

** برای حفظ استقلال قاضی و دستگاه قضایی چه باید کرد؟
معتقدم قوه قضائیه استقلال خود را حفظ کرده است. برابر قانون باید از قاضی حمایت کامل بشود و قضات هم مراقب کارچاق‌کن‌ها باشند و دست این عوامل را کوتاه کنند و دستگاه قضا نیز در صورت مشاهده تخلف از سوی قضات، قاطعانه با آن برخورد کند.

** در پایان هرگونه مطلب خاصی دارید، بیان کنید؟
امیدوارم قوه قضائیه کشور و سازمان قضایی نیروهای مسلح با بهره‌مندی از نرم‌افزار و سخت‌افزار و روش‌های نو در پیشبرد اهداف عالیه نظام و ایجاد اعتماد عمومی به‌نظام و در نهایت، افزودن افتخاراتِ گویا برای انقلاب مظلوم ما موفق باشند.

مصاحبه: یاسر تازیکه کارشناس روابط عمومی سازمان قضایی استان گلستان
 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو اخبار

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به سازمان قضائی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران می باشد

Guest (portalguest)


اجرا با : پورتال سازمانی سیگما